Schimbările climatice obligă industria auto să se reinventeze

Poluarea, una dintre cauzele principale ale schimbărilor climatice, este generată în mare parte de autovehicule. Astfel că măsurile care se vor lua în viitorul nu foarte îndepărtat pentru reducerea poluării obligă deja marii producători mondiali să se reinventeze. Industria auto este, în prezent, puternic afectată financiar pe de o parte de sancțiunile aplicate de autoritățile mondiale de mediu, iar pe de alta de așa-zisele pierderi generate de investițiile pe care și le-a asumat și pe care le va amortiza în zeci de ani.

Studiile efectuate de autoritățile mondiale de mediu arată că transportul rutier este singurul sector în care emisiile de gaze cu efect de seră sunt încă mai ridicate decât în 1990. În contextul măsurilor privind reducerea, pe cât posibil, a schimbărilor climatice, Comisia Europeană a impus reducerea limitei emisiilor de gaze cu efect de seră din cu 15%  din 2021 până în 2025 și cu 30% până în 2030.

Parlamentul și Consiliul Europei au decis însă asupra unei limite și mai ridicate de reducere a emisiilor de CO2 decât cea propusă de Comisia Europeană, stabilind un obiectiv de reducere a emisiilor de CO2 de 37,5% pentru autoturismele noi și de 31% pentru noile furgonete până în 2030. Noile norme au fost aprobate de Parlament în sesiunea plenară din 27 martie 2019, iar pe 18 aprilie, Parlamentul a aprobat o propunere de reducere a emisiilor de CO2 de la camioanele noi cu 30% în comparație cu nivelurile din 2019.

Aceste noi reguli impuse producătorilor de autovehicule presupun noi cheltuieli, atât pentru cercetare, descoperirea unor noi tehnologii sau îmbunătățirea celor existente, cât și pentru  reutilare sau pentru adaptarea utilajelor existente în fabricile de mașini.

Dieselgate a adâncit criza industriei auto

Scandalul „Dieselgate” a avut un impact semnificativ asupra sectorului auto și a bazei de reglementare, dar și asupra preferințelor consumatorilor. În 2018, vânzările de autovehicule diesel din Germania au scăzut cu 13% față de anul precedent, se arată în studiul „Post 2020 CO2 emission targets for cars and vans: the right level of ambition?”, realizat anul trecut de IPOL (Departamentul de politici pentru politici economice, științifice și de calitate a vieții), scădere care se perpetuează și în alte state europene.

Principalii producători de mașini au declarat că sunt pe deplin angajați să furnizeze soluții electrice în următorii anii. Unii dintre ei sugerează că până în 2025, un sfert din vânzările lor vor fi de modele hibride.

Câțiva producători de autovehicule au anunțat deja că vor înceta producția de modele diesel (de exemplu, Toyota, Porsche, FCA).

Volkswagen vrea să producă mașini nepoluante până în 2050

Vedetă în scandalul Dieselgate, în care a fost acuzată că a măsluit softurile de măsurare a emisiilor de carbon, Volkswagen se află într-o criză existențială din cauza pagubelor de imagine suferite și a amenzilor de miliarde plătite, scrie dw.com.

Herbert Diess, noul om număr unu în sediul din Wolfsburg, a impus concernului o “schimbare de paradigmă culturală”. “Vom îndrepta firma spre mobilitatea curată”, le-a transmis acesta celor 650.000 de angajați ai VW din lumea întreagă.

Pentru a-și îndeplini acest obiectiv, concernul ar plănui, conform unei relatări din “Spiegel”, inclusiv introducerea unor impozite interne pe emisiile de CO2, cu scopul de a stimula angajații să vină cu soluții inovatoare de reducere a acestor emisii poluante.

Țelul Volkswagen este ca, până în 2050, să aducă emisiile de CO2 ale flotei sale auto spre zero. În plus, mașinile ar urma să fie produse fără a genera poluare suplimentară în timpul procesului de fabricație. Emisiile nocive produse ar urma să fie compensate de măsuri anti-poluare luate de VW.

“Dacă vrem să ne îndeplinim acest obiectiv, atunci trebuie să începem deja de acum schimbarea”, spune Christian Senger, responsabil pentru gama e-mobility.

11 miliarde de euro vrea să investească VW până în 2023 în digitalizarea autoturismelor și a fabricilor sale și în crearea unui proces de producție neutru în ceea ce privește emisiile de CO2. Nouă miliarde din cele 11 sunt investiții directe în electromobilitate.

Protecția climei, temă centrală în competiția economică globală

„Desigur că toate acestea sunt deocamdată doar afirmații teoretice. De exemplu, producerea de oțel rămâne un proces care generează emisii serioase de CO2. Iar VW nu va putea cu siguranță să renunțe la furnizorii săi de oțel”, scrie dw.com.

O problemă similară se înregistrează în construcția bateriilor auto. Elementele de bază ale acestor baterii sunt procurate de VW în cea mai mare parte din Polonia, unde producerea de curent electric se bazează preponderent pe cărbune. Dar VW susține că furnizorii săi polonezi vor acoperi necesarul energetic în producerea bateriilor din electricitate obținută din surse curate.

Pe de altă parte, reorientarea producătorilor auto către modele hibride și mai târziu electrice va avea efecte puternice asupra industriei petroliere. Rafinăriile din Europa s-au confruntat deja cu o scădere a cererii pentru motorină, micșorarea vânzărilor prelungind perioada de amortizare a investițiilor.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*