Epopeea sezonierilor români: au vrut să lucreze în Germania, dar s-au lovit de organizarea românească!

sursa foto: gov.ro

Sfidând coronavirusul care face ravagii în Europa, mai multe mii de muncitori sezonieri români au dat năvală să plece în Germania. Dar s-au lovit de o organizare tipic românească. Autoritățile germane anunțaseră încă din 3 aprilie că au nevoie disperată de lucrători sezonieri pentru agricultură, iar oficialii de la București se grăbiseră să le sară în ajutor. Sâmbătă, 4 aprilie, în ordonanța militară 7, care prelungea suspendarea curselor aeriene spre Germania, a fost introdusă o prevedere cum că sunt permise doar zborurile charter cu sezonieri. Miercuri, 8 aprilie, prim-ministrul Orban a pomenit la B1TV despre posibilitatea ca lucrători sezonieri din România să plece la muncă în Occident.

A doua zi, pe 9 aprilie, aproape 2000 de oameni pregătiți să meargă în Germania s-au îmbulzit la intrarea în aeroportul din Cluj, fără să respecte măcar normele minime de protecție împotriva coronavirusului. De ce toți în același timp? Singura explicație: o organizare sub orice critică a transportului! După ce imaginile cu înghesuiala au făcut înconjurul presei, premierul s-a enervat, și-a certat miniștrii, iar seara, târziu, a apărut ordonanța militară 8, care a stabilit că zborurile charter trebuie autorizate întâi de autorități. În consecință, vineri, 10 aprilie, mai multe curse care trebuiau să plece din Iași și din Cluj au fost anulate sau amânate. Iar oamenii doritori să lucreze în agricultura germană au rămas în așteptare. Vă prezentăm în continuare întreaga epopee pe larg.

Agricultura germană risca să aibă probleme. Site-ul Europei Libere a publicat un articol vineri, 3 aprilie, în care se anunța că Germania relaxează condițiile pentru intrarea în țară a muncitorilor străini care vin sezonier pentru a lucra în agricultură, după ce, cu doar o săptămână înainte, anunțase restricții pentru a evita răspândirea coronavirusului. Președintele Asociației Fermierilor Germani, Joachim Rukwied, a salutat decizia autorităților de la Berlin, fără de care sectorul agricol german risca să aibă mari probleme. Conform ziariștilor de la Europa Liberă, autoritățile germane au stabilit mai multe măsuri:

  • În aprilie și mai pot intra în Germania câte 40.000 de lucrători sezonieri, dar aceștia vor fi selectați în funcție de munca pe care o depun și de standarde de igienă demonstrabile.
  • Muncitorii sezonieri trebuie să intre și să iasă din țară cu avionul, fiind excluse călătoriile prin Europa cu autocarul din motive de prevenire a răspândirii coronavirusului. De asemenea, sosirea lor trebuie să fie organizată în grup, fiind excluse sosirile individuale.
  • Poliția federală, în coordonare cu asociațiile de fermieri, stabilește aeroporturile adecvate unde aceștia ar putea să aterizeze. Muncitorii sunt așteptați la aeroport de către compania care i-a angajat.
  • La intrarea în Germania, muncitorilor sezonieri li se face un control de sănătate. Dacă sunt depistați cu coronavirus, muncitorii nu vor fi lăsați să intre în țară. Oricum, noii sosiți trebuie să lucreze separat de ceilalți angajați timp de 14 zile și nu au voie să părăsească sediul companiei, fiind impusă astfel un fel de carantină cu posibilitatea de a munci.
  • Cazarea și lucrul în echipă trebuie să se facă în grupuri cât mai mici, recomandat între 5-10 persoane, iar maximul este de 20 de persoane.
  • Distanța de cel puțin 1,5 metri trebuie respectată în momentul în care se fac ședinte de lucru cu echipa sau trebuie să aibă loc în aer liber. De asemenea, muncitorilor trebuie să li se asigure dezinfectant, măști și mănuși.

Cum au ajuns cursele charter să fie permise? Potrivit ordonanței militare 3, începând cu 25 martie, zborurile spre și dinspre Germania și Franța au suspendate timp de 14 zile. Sâmbătă, 4 aprilie, ministrul de interne Marcel Vela a emis ordonanța 7, care a prelungit suspendarea acestor zboruri, dar a pemis cursele charter. Conform articolului 10, aliniatul 1 din ordonanță, sunt permise zborurile efectuate de toți operatorii aerieni prin curse neregulate (charter), pentru transportul lucrătorilor sezonieri din România către alte state, cu avizul autorităților competente din țara de destinație.

Ce a spus Ludovic Orban despre soarta sezonierilor? Pe 8 aprilie seara, într-o intervenție la B1TV, prim-ministrul Ludovic Orban a spus că guvernul lucrează la niște soluții pentru românii care au lucrat sezonieri în alte țări, dar că aceia care nu-și găsesc loc de muncă vor primi o perioadă ajutor social. „E un program pregătit la Ministerul Agriculturii, pe care urmează să-l lansăm, dedicat românilor care revin în ţară din diaspora. Cine nu va reuşi să-şi găsească un loc de muncă sau nu va vrea să-şi găsească un loc de muncă va beneficia pentru o perioadă de timp, că există legea venitului minim garantat (…), de ajutor social”, a declarat Orban. Prim-ministrul le-a pomenit, însă, și despre șansa de a lucra din nou în Occident. „Pe de altă parte, există o cerere de mână de lucru. Germania are nevoie de zeci de mii de lucrători sezonieri mai ales în sectorul agriculturii, chiar şi Italia va avea, în curând (…) Cu siguranţă, în afara unor restricţii sanitare care sunt necesare şi le impun toate ţările din UE, noi nu vom crea niciun fel de obstrucţionare pentru cei care au posibilitatea să aibă contracte de muncă sezoniere”, a precizat Orban.

Înghesuială la aeroportul din Cluj. În plină pandemie de COVID-19, când autoritățile recomandă distanțarea socială, aproape 2000 de oameni s-au înghesuit joi, 9 aprilie, în parcarea aeroportului din Cluj-Napoca ca să plece la muncă în străinătate cu zboruri speciale de tip charter, a scris digi24.ro. Mai multe autocare pline cu oameni au ajuns în parcarea aeroportului încă de la 7 dimineața, deși cele 12 curse charter erau programate să decoleze începând cu ora 13.00. Conform digi24.ro, David Ciceo, directorul aeroporului din Cluj Napoca, a spus că au fost luați prin surprindere de numărul mare de oameni care așteptau în parcare și că va atrage atenția firmelor care îi duc la muncă în Germania să se organizeze mai bine.

Șeful guvernului s-a enervat și a cerut măsuri urgente. Premierul Ludovic Orban s-a arătat deranjat de situația de pe aeroportul din Cluj. „Poate închideți aeroportul Cluj, domnule ministru, după ce am văzut astăzi la televizor. E inadmisibil”,  i-a spus premierul ministrului transporturilor, Lucian Bode, la începutul ședinței de guvern de joi, 9 aprilie. Șeful executivului a spus că astfel de curse charter care transportă muncitori sezonieri români trebuie notificate din timp, iar autoritățile locale și firmele care pun la dispoziție transportul trebuie să se asigure, la rândul lor, că sunt respectate condițiile de distanțare socială, a notat digi24.ro.

Ministrul Transporturilor a dat vina pe firmele de recrutare. Ministrul transporturilor, Lucian Bode, a spus că dintr-o bună intenție a autorităților, reglementată prin ordonanță militară, s-a ajuns, din păcate, ca instituțiile statului să nu se implice. Conform digi24.ro, ministrul a dat vina pe firmele de recrutare: „Nu mă refer doar la aeroportul din Cluj, este un lanț de nereguli. Este inadmisibil cum firme de recrutare personal au adus 1.500 de oameni și i-au lăsat în parcarea aeroportului, parcare care nu aparține de aeroport, ci este concesionată la o firmă privată de către Consiliul Județean Cluj”, a subliniat Lucian Bode. Ministrul a precizat că beneficiarul, adică firmele din Germania, s-au adresat Eurocontrol și ei au făcut planul de zbor, l-au trimis către Romatsa, iar regulile din interior ale aeroportului au fost respectate.

Ordonanța militară 8 a impus noi condiții curselor charter. În seara zilei de joi, 9 aprilie, guvernul a încercat să corecteze lucrurile din mers. Ministrul de interne a emis ordonanța militară 8, care în Articolul 20, (aliniatul 1, pct.2) modifică Articolul 10 (aliniatul1) din ordonanța 7: „Sunt permise zborurile efectuate de toți transportatorii aerieni deținători de licență de operare în conformitate cu reglementările Uniunii Europene, prin curse neregulate (charter), pentru transportul lucrătorilor sezonieri din România către alte state, cu avizul autorităților competente din țara de origine și de destinație.” Specificația „cu avizul autorităților competente din țara de origine” lipsea din ordonanța precedentă.

Zboruri charter anulate sau întârziate. Inevitabilul s-a produs în ziua următoare, vineri, 10 aprilie. Două zboruri charter cu aproximativ 350 de muncitori sezonieri având destinaţie Germania, care ar fi trebuit să decoleze de pe Aeroportul Iaşi, au fost anulate, a anunţat directorul aeroportului, conform digi24.ro. Alte șase curse, anulate inițial la Cluj-Napoca, au plecat cu întârziere după ce autoritățile au decis ca ele să zboare totuși spre Germania. Prefectul de Cluj, Mircea Abrudean, a spus, într-o primă fază, că nicio cursă charter cu muncitori nu va mai decola vineri spre Germania. După ceva timp, prefectul a revenit şi a declarat că s-au făcut demersuri la Ministerul Transporturilor pentru ca zborurile programate să aibă loc. Întrebat de ziariști de ce s-a răzgândit, Abrudean a răspuns că s-a gândit la oamenii puşi deja pe drum.

Distribuie acest articol:

Știrile fierbinți trebuie analizate la rece. Nu suntem primii care vi le dăm, dar încercăm sa fim primii care vi le explicăm. Cele mai importante informații se cer, uneori, completate și comentate. Dacă vreți să fiți alături de noi, vă puteți alătura comunității printr-un Like la pagina noastră de Facebook.

Nu există comentarii

Lasă un comentariu

Please be polite. We appreciate that.
Your email address will not be published and required fields are marked