Cum sunt afectate zborurile transatlantice de încălzirea globală

Schimbările climatice ar putea duce la zboruri transatlantice cu mult mai multe turbulențe, potrivit unei cercetări privind impactul încălzirii globale asupra curenților jet stream, scrie theguardian.com. Iar unul dintre principalii factori care afectează aceste vânturi de mare altitudine este chiar industria aviatică.

Curenții de aer jet stream sunt vânturi puternice la altitudinile la care zboară avioanele (9 – 12 kilometri). Ele sunt rezultatul diferenței de temperatură dintre poli și tropice și ajung la viteze de până la 400 de kilometri pe oră. De asemenea, uneori acești curenți formează meandre, asemeni un râu.

Oamenii de știință spun că studiile anterioare privind viteza și zona în care se află cea mai rapidă secțiune a curentului jet stream nord-atlantic au indicat doar schimbări minore de-a lungul timpului, deși există semne că întreg curentul se mută spre nord. Experții pun lipsa de modificări majore pe faptul că schimbările climatice produc efecte concurente la altitudini diferite.

Totuși, cel mai recent studiu a avut o abordare diferită. „Doar pentru că viteza nu se modifică nu înseamnă nu există caracteristici ale curentului jet stream care nu se schimbă“, a declarat profesorul Paul Williams de la Universitatea din Reading, coautor al cercetării.

 „Cu cât crește altitudinea, cu atât vântul este mai puternic“

Studiul, publicat în revista Nature, a analizat schimbarea vitezei vântului odată cu înălțimea, cunoscută drept forfecare verticală. „Cu cât crește altitudinea, cu atât vântul este mai puternic“, a explicat Williams.

Folosind trei seturi de date diferite, bazate pe observații satelitare, cercetătorii au descoperit o creștere cu 15% în ce privește forfecarea verticală între 1979 și 2017, în concordanță cu ceea ce ar fi de așteptat de la schimbările climatice.

„Vânturile și temperaturile sunt într-un anumit echilibru în atmosferă”, a spus Williams. „Consecința este că este imposibil de schimbat modelele de temperatură fără a avea un efect asupra modelelor vântului.“

Creșterea forfecării verticale are consecințe importante asupra aeronavelor. „Dacă efectul de forfecare a vântului devine prea puternic și se deplasează de la un strat de aer până la următorul, avem de-a face cu un salt mare în viteză, ceea ce provoacă turbulențe”, a spus Williams.

Cu alte cuvinte, schimbări mari ale vitezei vântului odată cu înălțimea pot duce la o separare sau „tulburare“ a straturilor de aer.

Turbulențe tot mai dese și mai puternice înseamnă zboruri mai lungi

Impactul acestui fenomen asupra industriei aviatice este mai mare decât simpla nevoie ca pasagerii să își țină centurile de siguranță cuplate mai mult timp și să renunțe la a bea un pahar cu vin în timpul zborului. Este posibil ca mai multe turbulențe să însemne mai multe devieri de la traseul de bază, deoarece avioanele încearcă să evite turbulențele, iar asta duce la creșterea timpului de călătorie, a emisiilor poluante și a costurilor cu combustibilul.

Cercetări anterioare ale echipei de oameni de știință sugerează că, presupunând că nu se iau măsuri drastice în ce privește criza climatică, turbulențele majore din atmosferă s-ar putea dubla sau tripla până în 2050-2080.

Chiar industria aviatică ar putea fi unul dintre factorii contributori la aceste schimbări privind apariția tot mai multor zone cu turbulențe serioase, arată profesorul Paul Williams și colegii săi. Aproximativ 2% din emisiile globale de CO2 au ca sursă aviația, care este unul dintre poluatorii cu cea mai rapidă creștere.

2019 este văzut drept încă un an de creștere în ce privește industria aviatică, fiind de așteptat ca pasagerii să călătorească în total 8,1 mii de miliarde de kilometri.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*